КОНСПЕКТИ УРОКІВ


Тема.  Україна – єдина країна.

Мета. Формувати в учнів уявлення про країну. Актуалізувати знання про національні символи України, Конституцію України, права громадян нашої держави. Розширити уявлення про етнічний склад населення України. Виховувати гордість за Батьківщину, любов до рідної землі. Сприяти формуванню у кожної дитини усвідомлення себе частинкою великого народу, розуміння важливості панування миру і злагоди  в державі.
Обладнання. Контурне зображення карти України, картки до гри « Свої права знаємо»,  портрети  відомих українців, лампадка, презентація, відео фрагменти.


                                            Хід уроку
1.     Організаційний момент.
Добрий день, мої любі діти!
Я щаслива зустріти вас.
Хай вам радісно сонечко світить.
Й будем вчитися… В добрий час.

2.      Емоційне налаштування на сприйняття теми.
Діти розказують вірші.             
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми- її доньки й сини.
                
                                   Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
                                   І квіти усюди ростуть…
                                   Та тільки одну Батьківщину ми маєм-
                                    Її Україною звуть.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
3.     Повідомлення теми уроку.
-         Про що розповідається у віршах? ( Про Україну)
-         Чому ми так багато говоримо про Україну?
-         Чому вона є такою важливою для нас?( Відповіді учнів)
Відповіді на ці та інші запитання допоможуть нам знання ,які ми одержимо на сьогоднішньому уроці.
-         Спрогнозуйте тему сьогоднішнього уроку. ( Відповіді учнів)
          Кожен рік у школах нашої країни перший урок починається урочисто, з певної теми для всіх дітей. Цього року ми почнемо з того, що ми українці, і живемо у квітучій і вільній Україні, яка є для кожного з нас Батьківщиною.
І тема нашого уроку « Україна – єдина країна»

4.     Робота над темою уроку.
Подорож Україною. ( Презентація)    ( комп’ютер)
Сьогодні ми будемо подорожувати Україною, за таким маршрутом.
Маршрут 1. Рідний край.
Маршрут 2. Державні символи України.
Маршрут 3. Народна скарбничка.
Маршрут 4. Україна – багатонаціональна держава.
Маршрут 5. Наші славні співвітчизники.
Маршрут 6. Побажання
Маршрут1  Рідний край.
а) Асоціативний кущ « Батьківщина - Україна»
- Що спадає вам на думку, коли ви чуєте слова « Батьківщина», «Україна»?
На дошці карта України - нашої Батьківщини. Діти( по черзі ) називають слова, які асоціюються у них з поняттям « Батьківщина – Україна», записують їх у вигляді промінців, що відходять від карти.
( Рідний край, Вітчизна, Батьківщина, рідна земля, батьківщина, країна, домівка…)
Висновок. Ми побачили, що для кожного з вас є щось найважливіше, найдорожче, з чим пов’язана для вас думка про Україну, але головне, що об’єднує всіх, - усвідомлення того, що це наша рідна земля, домівка, де кожен має почуватися захищеним і щасливим.

б) Робота в групах. Складання асоціативного грона.
Група 1. Дібрати слова ознаки до слова          «Батьківщина»     
( Найрідніша, найдорожча, наймиліша, найчарівніша…)
Група 2. Дібрати слова ознаки до слова «Україна»
( Суверенна, демократична, незалежна, правова, соборна, вільна…)
Група 3. Дібрати слова , які асоціюються з словом « Рідний край»
( Батьківська хата, колискова, стежка, криниця, школа, друзі…)

Маршрут 2. Державні символи України.
-У якій державі ми живемо?
-         У якій частині світу знаходиться Україна?
Кожна держава має свої символи, які відрізняють її від інших держав.
-         Які є державні символи України?
Словникова робота.  Символ – це знак, умовне позначення якогось предмета, явища.

а )Довідкове бюро. ( Учні)
1 учень  Державний Прапор  – синьо-жовтого кольору. Різнозначні полотнища, розміщені паралельно один до одного. Синій колір символізує небо, жовтий – пшеницю у степах. Роль прапора – бути попереду, вести людей за собою.
Декламування вірша Наталії Поклад « Прапор»
2 учень  Державний Герб – тризуб, що символізує волю, до якої завжди прагнув український народ. У християнській релігії цей знак пояснюють так- Бог – Отець, Бог – син , Бог – Дух Святий.
3 учень    Державний Гімн – « Ще не вмерла Україна» - урочиста національна пісня. Текст написав Павло Чубинський, музику Михайло Вербицький. Гімн звучить щоденно о 6-й і 24- й годині по радіо і на урочисті свята. Коли звучить Гімн, люди слухають його стоячи.
Слухання Гімну ( комп’ютер)
Декламування вірша Наталії Поклад  « Гімн»
б )Конкурс ерудитів.   (Вправа « Мікрофон» )
1.     Назвіть державні символи України?
2.     Якого кольору полотнище прапора?
3.     Що означають кольори?
4.     Коли ми святкуємо День Прапора?
5.     Коли звучить Гімн України?
6.     Яка роль прапора?
7.     Хто написав слова і музику до Гімну?
8.     Що таке Гімн?
9.     Як потрібно слухати Гімн?
10.                                                                                                                                                                                                                                            Що символізує тризуб? ( волю, славу, силу)
11.                                                                                                                                                                                                                                            У християнській релігії цей знак пояснюється так… ( Бог – Отець, Бог – Син, Бог - Дух Святий.)

Маршрут 3.    Народна скарбничка.
Крім державних символів України, які ще є символи? (Народні)
-         Які народні символи ви знаєте? ( На дошці ілюстрації калини, верби, барвінка, лелек…)
а )Довідкове бюро. Розповіді дітей про калину, вербу, барвінок.

б ) Робота в парах.
Доповнити і пояснити прислів’я.
Людина без Вітчизни,                         рідна сторона.
Всюди добре,                                       як соловей без пісні.
Кожному мила,                                    умій за неї постояти.
Батьківщина мати,                              умій за неї постояти.

Маршрут 4. Україна – багатонаціональна держава.
-         Яка мова в Україні має статус державної? ( Українська)
-         Чи мають право люди розмовляти мовою національних меншин?  (Відповіді учнів)
а )Розповідь вчителя.
Український народ має милозвучну, солов’їну, рідну мову. Вона має статус державної і є обов’язковою для вивчення. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати українську державну мову.       Але кожна національна меншина, яка проживає в Україні, має право також розмовляти і своєю мовою.
В Україні живуть люди багатьох національностей. Хоча більшість у нашій державі складають українці – 77,8%, але живуть тут і росіяни – 17,3%. й білоруси, молдавани, кримські татари, болгари, румуни, поляки,євреї, вірмени, греки, німці- приблизно 6 %, і для кожного з них Україна є рідною землею.
Кожному  у нашій державі гарантоване вільне спілкування рідною мовою. Тому свою любов до Батьківщини вони висловлюють по-різному.
-         Росіяни говорять: « Я люблю Украину».
-         Болгари:   обідам Украйна.
-         Угорці кажуть:  серетем Украйна.
-         Румуни: імі плаче Україна.
-         Вірмени: йес сірумйем Украінан.
-         Греки говорять: агапо тін Украніа.
-           Українці кажуть: « Я люблю Україну».  Промовляють  фразу всі учні.
б )Ознайомлення зі ст.. 24 Конституції України.
У статті 24 Конституції України говориться, що усі її громадяни є рівними перед законом. В Україні немає привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або за будь-якими іншими ознаками.
в )Гра « Свої права знаємо»
На дошці прикріплено картки . Написи на деяких з них відображають права громадян, а інших_- ні.
Вибрати картки, на яких написано права громадян України.
Картки з написами: Вільний розвиток особистості, життя, війна, повага до гідності, приниження, свобода, недоторканість, житло, образа, праця, відпочинок, хвороба, медична допомога, безпечне довкілля, переслідування.   ( Пояснити вибір картки.)
г )Конкурс « Мовознавство для допитливих»
-         Здійсніть подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне,
-         У Києві – ( киянин )
-         У Кіровограді – ( кіровоградець)
-         У Харкові -  ( харків’янин )
-         У Львові -  (львів’янин)
-         У Сумах – ( сумчанин)
-         У Донбасі – ( донбасівець)
-         В Одесі – ( одесит )
-         У Чернівцях – ( чернівчанин )
-         У Чернігові – ( чернігівець )
-         У Полтаві – ( полтавчанин )
-         У Тернополі – ( тернополянин )
-         У Чорткові – ( чортківчанин )

Висновок. Україна багатонаціональна, багатомовна, але вона єдина. Пам’ятаймо, не забуваймо і цінуймо нашу Батьківщину.

Маршрут 5. Наші славні співвітчизники.
а )Розповідь вчителя.
Ви добре знаєте свої права. Але у Конституції записано не лише права громадян, а й головні правила, за якими організовують усе життя в державі. Зокрема, у ст. 2 говориться, що  територія України в межах наявного кордону є цілісною і недоторканою. Питання врегулювання кордонів держав – важливе міжнародне питання. Жодна держава у світі не може посягати на територію іншої.
На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Ніхто не уявляє України без Запорізької Січі. Згадаймо славні імена тих, хто віддав своє життя за щастя народу і свободу: Дмитро Вишневецький, Петро Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа. Олекса Довбуш,Устим Кармелюк.
За кращу долю боролися відомі діячі культури: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Грушевський.
б )Робота з картою.
Уважно подивіться на карту ( обвести кордони України). Такі кордони нашої держави встановлено уже понад 60 років. І вся світова спільнота визнає нашу країну саме у цих межах. Наші сучасники з усіх куточків України гідно представляють свою Батьківщину у світі. І немає значення, народжений ти на заході чи сході, півдні чи півночі, у Центральній Україні чи в Криму – ти є українцем. Впевнена: імена, які ви зараз почуєте відомі   багатьом з вас.
Сергій Бубка – уродженець Луганська. Відомий український спортсмен – легкоатлет. Першим у світі здолав висоту 6 метрів. Поставив світовий рекорд.
Євгенія Гапчинська – народилася на Слобожанщині ( Харківська обл.).
Українська художниця-живописець, ілюстратор книжок. Щороку виставки художниці проходять в Україні, Росії, Франції, Бельгії, Англії, Нідерландах.
Всеволод Нестайко родом із Житомирщини. Український письменник.
Софія Ротару народилася на Буковині ( Чернівецька обл.). Відома співачка, заслужена артистка України, Герой України, лауреат багатьох премій.
Андрій Шевченко народився в Києві. Відомий футболіст, заслужений майстер спорту, Герой України, володар « Золотого  м’яча», один із кращих бомбардирів світу.
Цей список можна довго продовжувати – ми маємо ким пишатися. І щоразу, коли у світі називають ім’я когось із наших відомих співвітчизників, ми гордимося і розуміємо, що єдине для всіх - Україна, і кожен з нас є частинкою одного великого українського народу.

Маршрут 6. Побажання.
Розповідь вчителя.
Сьогоднішній день стоїть у яскравих кольорах осінніх квітів. Обнялися голубе небо і пожовкле колосся безкраїв степів. Такою ми бачимо під вересневим сонцем нашу неньку – Україну. Вона горда від того, що зуміла виховати людей, здатних об’єднатися на Майдані, здобути волю, вибороти справедливість. Ми заявили про себе, як про велику націю, гідну зайняти достойне місце у світі.
Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та не залишають байдужними жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвували своїм життям « Небесна сотня».
Демонстрування    відео фрагменту « Небесна сотня»
Гра «Побажай»
Усі ми хочемо жити щасливо, під мирним небом. Що ж необхідно зробити, як жити, щоб Україна процвітала, а український народ ніколи не знав горя?
Зараз ви  маєте змогу висловити свої побажання
( діти по черзі передають одне одному лампадку і висловлюють при цьому побажання.
Молитва за Україну.
Хай молитва до неба полине,
За всіх нас, як спокуса летить.
Та найперше за рідну країну
Буду щиро я Бога просить,
Боже змилуйся, прошу, над нами,
Нагадай нам, що всі ми - брати,
Хай синів не втрачатиме  мати,
Дім від ворога нам захисти.
Боже,дай нам і спокою, й миру,
Колоситься хай хліб золотий.
За Вкраїну молюся я щиро.
Бережи, Боже, край наш святий.
 ( Д. Орел за мотивами пісні « Помолюся»   Ф. Млинченка.)

4.Підсумок уроку.
 Ось і добігає до кінця наш перший урок. Почнуться шкільні будні, але те, про що ми сьогодні говорили, запам’ятайте на все життя. Бо немає нічого святішого і ріднішого на світі, ніж своя рідна сторона, мила Вітчизна. Завжди пам’ятайте це і гордо пронесіть усвідомлення цього через усе життя.
Вправа « Мікрофон»
Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення:
« Для мене Україна – це…»                             


ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я 4 клас

Тема: Пожежонебезпечні та вибуховонебезпечні предмети.

Мета. Розповісти про небезпечні речовини та предмети, які створюють небезпеку для здоров’я і життя. Ознайомити з правилами поводження з пожежо- та вибуховонебезпечними предметами та з правилами поведінки при виникненні пожежі. Вчити порядку дій повідомлення відповідним службам (101; 102; 103; 104) про небезпечні ситуації. Спонукати учнів до виконання правил протипожежної безпеки, до прагнення зберегти своє здоров’я. Виховувати дисциплінованість, відповідальність, самостійність.
Обладнання. Таблиці, картки для роботи в парах, презентація «Причини              .                                  виникнення пожежі».
                         Мультфільм «Пригоди Фокса і Трота»
Хід уроку
                                          I.                       Організаційна частина.
Дзвоник всім нам дав наказ :
До роботи взятись враз!
Будем ми трудитись гарно,
Не мине й хвилинки марно.

                                       II.                       Актуалізація опорних знань.
1. Відгадування загадки.

Він може зігріти, зварити обід.
Він плавить метал і розтоплює лід.
А може і ліс велетенський спалити,
Майно і будинки- усе спопелити. ( Вогонь )

-        Де ховається вогонь ?

Щоб дати відповідь я пропоную пограти гру.

Гра « Де сховався вогонь.»     ( Робота в групах )
( На партах картки з зашифрованими словами. Вони нагадають, де ж ховається вогонь.
Слова: сірники, хлопавки, петарди, балончики, запальнички, свічки, бенгальські вогні, електроприлади, блискавка, гранати, снаряди, патрони, бомба, міни.
А тепер найголовніше. Нам треба здогадатись як його перемогти.
                                    III.                       Оголошення теми і мети уроку.
Отже, сьогодні на уроці ми познайомимось з пожежонебезпечними та вибуховонебезпечними предметами, правилами безпечного поводження з ними. Вирішимо проблему: « Вогонь: друг чи ворог».
                                   IV.                       Вивчення нового матеріалу.
1.                Бесіда « Вогонь : друг чи ворог»
Дискусія « Обери позицію.»
-        Як ви думаєте, для людини вогонь - друг чи ворог ? Оберіть позицію і доведіть свої міркування.
1)               З давніх - давен вогонь служив людині. Я вважаю, що вогонь людині друг. Він зігріє в холод, нагодує в голод. 
2)               Але, якщо він потрапив у невмілі руки, то може стати грізним ворогом.
3)               Вогонь  завжди потрібний люлині, бо він дає тепло і світло. Без вогню людині жилося б важко. Жодного дня ми не можемо обійтися без нього. Тому людина приручає його.
Висновок.  Дійсно, вогонь - є другом людини, і в той же час і ворогом. Найстрашніша у світі стихія, тому що вона нічого живим не залишає на своєму шляху. Створюється надзвичайно висока температура, від якої все спалахує, вода миттєво випаровується, а вогонь усе спопеляє. Поширюється їдкий  дим, що наповнює всі приміщення і не дає дихнути, бо наповнює легені чадним димом. Це дуже страшна стихія, з якою важко впоратися. Вогонь - це і ворог людини.
Іноді він виходить з-під контролю і виникає пожежа.
2.                Асоціативний кущ.
-        Які асоціації викликає слово пожежа.  ( Страх, біль, тривога, настороженість вогонь, дим, пожежники…)
-        Що ж таке пожежа ?( відповіді дітей)
Пожежа - це полум’я, яке охоплює і знищує все що горить.
Пожежа - це неконтрольований процес горіння,який загрожує життю людей і тварин, знищує природні багатства і матеріальні цінності.
3.                Презентація « Причини виникнення пожежі»    ( слайди)
-        Які предмети спричинили пожежу?
-        Як їх  можна поділити?    ( На пожежонебезпечні і вибуховонебезпечні предмети.)
Фізкультхвилинка
На галявині вогнище
Полум’я стелиться низько-низько (присідають)
Далі багаття розгоряється (піднімаються)
І полум’я коливається (показують руками)
Ми взяли водичку прямо із кринички( нахил)
Полили, загребли
І з галявини пішли.
4.                Робота з підручником.
1)               Читання тексту ( с. 86)
-        Чи погоджуєтесь ви з думкою, що сірники, запальнички, праска і телевізор - пожежонебезпечні предмети?
-        Розгляньте малюнки на с. 86 . Укладіть з ними речення.
-        Чи правильно чинять діти. Обґрунтуйте свою відповідь.
-        Який висновок можна зробити?
2)               Читання тексту с. 87.
-        Про які предмети ви прочитали?
-        Чи погоджуєтесь ви з думкою, що аерозольні балончики,якими ми користуємося в побуті є вибуховонебезпечними?
-        Що може статися, якщо порушити правила користування ними?
-        Чому на аерозольних балончиках поміщають застережні написи?
-        Чому треба дотримуватися цих застережень?
-        Чи можна назвати поведінку дітей, зображених на малюнках, безпечною?
-        Чим це небезпечно для їхнього здоров’я?
3)               Читання і розгляд інформації на с. 88
- Які застережні знаки поміщають на небезпечних предметах?
- Чи можуть вам трапитися вибуховонебезпечні предмети, на яких відсутні застережні написи?
- Чому вони залишилися в землі після війни?
- Чому інколи важко розпізнати бомби гранати, міни, патрони, снаряди?
- Де на них можна натрапити?
- Що слід робити, якщо ви побачили такі предмети?
- Чому не можна підходити до них близько, брати їх до рук?
Висновок. Якщо ви виявили вибуховонебезпечний предмет, повідомте про цю страшну знахідку дорослих або зателефонуйте до міліції за номером 102.
5.                Робота в парах.  Гра « Зателефонуй пожежнику»
Практична робота. Укладання діалогу між «потерпілим» і « оператором» служб 101 і 102.
Потерпілий. Алло! Пожежа!
Оператор. Адреса?
Потерпілий. Вулиця Вишнева,1, квартира 2.
Оператор. Хто викликає?
Потерпілий. …
Оператор. Виїжджаємо.
6.                Робота в зошиті. ( с. 51)
Складання правил поводження з пожежонебезпечними та вибуховонебезпечними предметами.
А) Важливе правило для дітвори:
Оці предмети в руки не бери!
Правило1. Не грайся аерозольними балончиками.
Правило 2. На небезпечних предметах поміщають застережні знаки. Ознайомтесь з ними.
Правило3. Не підходь близько до вибуховонебезпечних предметів, не бери його в руки. Повідом про знахідку дорослих або зателефонуйте до міліції за номером 102.
Правило 4. Обережно поводьтесь з електроприладами.
Б) З’єднай стрілками застережні знаки та їх значення.
- Отруйна речовина;
- Легкозаймиста речовина ;
- Вибухова речовина.
В) Познач у квадратиках, хто з дітей ризикує своїм життям.  Дай їм поради.
7.                Перегляд фільму «Фокс і Трот».
·                  Яких помилок допустилися діти?
·                  Які дії дітей виявися правильними?
                                      V.                       Закріплення вивченого матеріалу.
1)    Гра «Поділи предмети на пожежонебезпечні та вибуховонебезпечні». Слова: сірники, хлопавки, петарди, балончики, запальнички, свічки, бенгальські вогні, електроприлади, блискавка, гранати, снаряди, патрони, бомба, міни.
2)    Гра «Так чи ні!»
- Можна гратися із сірниками?(НІ)
- Вимкни телевізор і вкладайся спати.(ТАК)
- Рятувальну службу викликай за номером 02!(НІ)
- Не можна сушити білизну над газом.(ТАК)
- Увімкни електроприлади і йди до школи.(НІ)
- Сірники дітям – не іграшка.(ТАК)
- Ялинку прикрасимо бенгальськими вогнями?(НІ)
- Під час пожежі заховаюсь під ліжко.(НІ)
                                    VI.                       Підсумок уроку.
1. «Незакінчене речення»:
- Я зрозумів, що небезпечно….
- Я дізнався, що…
- Я запам’ятав, що…
- Мене вразило на уроці…..
- Я так і не зрозумів…..








Немає коментарів:

Дописати коментар